×
Για την προσωπικότητα του B.K.S. Iyengar έχουν γραφτεί και ειπωθεί πάρα πολλά. Όλοι όσοι τον γνώρισαν συμφωνούν ότι, παρ’ όλο που ήταν ο Μεγάλος Iyengar, στην προσωπική του ζωή παρέμεινε απλός,ευγενικός, πρόσχαρος και καταδεκτικός με όλους. Σε ό,τι αφορά τη γιόγκα ωστόσο ήταν αυστηρός και απαιτητικός. Πώς αλλιώς θα μπορούσε άλλωστε να επιβιώσει στον δυτικό κόσμο; Ναι, ήταν απαιτητικός!
Πρώτα με τον εαυτό του και μετά με τους άλλους. Τις θεωρίες του τις εφάρμοζε πρώτα επάνω του, και η τεράστια γνώση που αποκόμισε δεν προερχόταν από βιβλία, αλλά από προσωπική πείρα.
Ήταν ο γιόγκι που με την προσωπική πρακτική και τη θεωρία του άλλαξε παγκοσμίως τα δεδομένα στον τρόπο εξάσκησης της γιόγκα και τη μέθοδό του δεν την ονόμασε ο ίδιος Iyengar γιόγκα, αλλά οι μαθητές του, προκειμένου να τη διαχωρίσουν από τα άλλα στυλ.
Όμως τι ήταν αυτό που τον έκανε διάσημο και συντέλεσε στη ραγδαία εξάπλωση της Iyengar γιόγκα;
Από την αρχή πρόσφερε σε όσους ενδιαφέρονταν να ασκηθούν αυτό που είχαν πραγματικά ανάγκη και όχι αυτό που ήθελαν. Ανέπτυξε μια θεωρία που είχε βάθος και μπορεί να διαμορφώνεται ανάλογα με το επίπεδο, την πείρα και την ποιοτική εξάσκηση που έχει ο καθένας.
Ποια είναι όμως τα χαρακτηριστικά εκείνα που διακρίνουν το σύστημα της Iyengar γιόγκα;
Ακρίβεια και ευθυγράμμιση, αλληλουχία των άσανα, χρόνος παραμονής σε κάθε άσανα, χρήση βοηθημάτων, βαθμιαία βελτίωση και εσωτερική ανάπτυξη, τρόπος εξάσκησης.
Ποιες είναι οι αρχές πίσω από αυτά τα χαρακτηριστικά;
Γιατί αν μείνουμε στο τυπικό μέρος των χαρακτηριστικών, χωρίς να γνωρίζουμε το τι και το γιατί, δεν έχουμε κατανόηση σε βάθος, βλέπουμε μόνο την επιφάνεια και όχι την πραγματική διδασκαλία του Iyengar. Ο Iyengar ήταν υπεύθυνος γι’ αυτά που έλεγε, δεν ήταν όμως υπεύθυνος γι’ αυτά που μπορεί να κατανοήσει ο καθένας.
Ακρίβεια και ευθυγράμμιση
Η ακρίβεια και η ευθυγράμμιση στην άσανα είναι το ξεχωριστό χαρακτηριστικό της Iyengar γιόγκα. Η ακρίβεια όμως δεν αφορά απλώς το γεωμετρικό σχήμα που παίρνει το σώμα ούτε η ευθυγράμμιση σχετίζεται μόνο με τα μέρη του σώματος. Είναι η σωστή λειτουργία ολόκληρου του ανθρώπινου οργανισμού. Όταν το σώμα είναι ευθυγραμμισμένο με ακρίβεια, με την ίδια ακρίβεια ευθυγραμμίζεται και η αναπνοή. Αν η ανοπνοή είναι ισορροπημένη, τότε ο νους, τα συναισθήματα και οι αισθήσεις είναι ισορροπημένα. Θα πρέπει να μελετάμε πώς οι ακριβείς και λεπτές διορθώσεις επηρεάζουν ολόκληρη την υπόστασή μας.
Όταν μας ζητείται να απλώσουμε τα μετατάρσια στην Ταντάσανα, δεν είναι μόνο ευθυγράμμιση του έσω και του έξω πέλματος. Απλώνοντας τα μετατάρσια επηρεάζονται οι τετρακέφαλοι, έρχονται πιο κοντά στο μηριαίο οστό. Σταθερότητα στους μηρούς σημαίνει ανασήκωμα του υπογαστρίου και της κοιλιακής χώρας. Αυτό με τη σειρά του ανασηκώνει τη θωρακική κοιλότητα, η αναπνοή αυτόματα γίνεται πιο βαθιά και ρυθμική, με ανάλογες αλλαγές στις αισθήσεις, τον νου και τα συναισθήματα. Η ακρίβεια και η ευθυγράμμιση θα πρέπει να συνοδεύονται από τη μελέτη των επιδράσεων στην αναπνοή και τον νου. Καθώς κανείς προχωρά, χρειάζεται να ξέρει πώς οι αισθήσεις, ο νους και η αναπνοή πρέπει να χρησιμοποιούνται για να ευθυγραμμίσουν στο σώμα.
Χρόνος παραμονής στην άσανα
Οι ασκούμενοι στην Iyengar γιόγκα είναι γνωστό ότι αναπτύσσουν την ικανότητα να παραμένουν για παρατεταμένο χρόνο στις διάφορες άσανα. Αυτό βοηθάει τον αρχάριο να αποκτήσει θέληση, κάτι πολύ βασικό στα αρχικά στάδια. Όμως, προχωρώντας κάποιος θα πρέπει να ανυψωθεί πέρα από τη σφαίρα της εξωτερικής δύναμης, της θέλησης. Όπως αναφέρει ο Iyengar, η εξάσκηση στις άσανα δεν θα πρέπει να γίνεται μόνο με εξωτερική δύναμη, με τη δύναμη του νου, αλλά η άσκηση θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε αληθινά να θέλει κανείς να παραμείνει στην άσανα, να του αρέσει δηλαδή να μένει στην άσανα. Είναι η εσωτερική ενέργεια, ο Εαυτός που εκτελεί την άσανα. Τότε η σταθερότητα (sthirata) και η άνεση (shukhata) έρχονται με φυσικότητα.
Δεν θα πρέπει να παραμένει κάποιος στην άσανα επειδή μένει ο διπλανός του ή επειδή το απαιτεί ο χρόνος. Θα πρέπει να μένουμε στην άσανα για όσο μπορούμε να τη μελετάμε, να λαμβάνουμε τις πληροφορίες και να κάνουμε τις απαραίτητες διορθώσεις. Έτσι, κάθε άσανα γίνεται αντικείμενο διαλογισμού. Μπορεί κανείς να παρατείνει τον χρόνο παραμονής του με το ρολόι, αλλά εις βάρος της ποιότητας. Τέτοια πρακτική δεν έχει έννοια, και στην ουσία είναι επιβλαβής.
Ο Πατάντζαλι αναφέρει ότι οι άσανα τελειοποιούνται όταν η προσπάθεια που καταβάλλουμε μειώνεται (όταν η prayatna γίνεται saithilya). Μπορούμε λοιπόν να μένουμε περισσότερο σε μια στάση, αλλά η προσπάθεια αντί να μεγαλώνει θα πρέπει να μειώνεται.
Η εκτέλεση μιας άσανα περιλαμβάνει τα εξής στάδια: «την είσοδο στην άσανα», «την παραμονή» και την «έξοδο από την άσανα». Συνήθως δεν δίνουμε πολύ σημασία στο πώς θα βγούμε από την άσανα, χάνοντας έτσι το ένα τρίτο από τα οφέλη της.
Αλληλουχία
Γνωρίζουμε λοιπόν ότι τα οφέλη ενός προγράμματος, μιας αλληλουχίας από άσανα δηλαδή, έχει να κάνει όχι τόσο με αυτές τις ίδιες τις άσανα, αλλά κυρίως με τον τρόπο που τις εκτελούμε, τον χρόνο που παραμένουμε και τη σειρά που ακολουθούμε. Αυτό είναι που καθορίζει τα αποτελέσματα. Η σειρά με την οποία γίνονται οι άσανα εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως ο σκοπός του προγράμματος, ο καιρός, η ώρα της ημέρας, η κατάσταση της υγείας και το επίπεδο του ασκούμενου.
Με πάνω από 200 άσανα που κατηγοριοποίησε ο Iyengar μπορούν να γίνουν πάρα πολλές παραλλαγές και συνδυασμοί. Είναι σκόπιμο ωστόσο να επαναλάβουμε ξανά και ξανά ότι πρέπει να κατανοηθούν οι αρχές πίσω από κάθε αλληλουχία, παρά να αποστηθίζονται διάφορες αλληλουχίες, οι οποίες δεν μπορούν να δώσουν πάντα τα ίδια αποτελέσματα.
Βοηθήματα
Τα βοηθήματα είναι μια καινοτομία του Γκουρούτζι. Χάρη σε αυτά, άνθρωποι κάθε ηλικίας και κατάστασης υγείας μπορούν να κάνουν καταρχήν γιόγκα και να εκτελούν τις άσανα με ευκολία, και να οικειοποιούνται τα ευεργετικά αποτελέσματα της γιόγκα. Όπως έχει εξηγήσει ο Γκουρούτζι τα βοηθήματα δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται σαν δεκανίκια ή απλά υποστηρίγματα, αλλά σαν δάσκαλοι, και θα πρέπει να μαθαίνουμε από αυτά. Όταν κατανοήσουμε το μάθημα και αποκτήσουμε την ικανότητα, μπορούμε να τα χρησιμοποιούμε περιστασιακά.
Σταδιακή βελτίωση στην πρακτική
Μια ακόμα σπουδαία αρχή είναι η βαθμιαία πρόοδος στην άσκηση, προχωρώντας από τα πιο απλά, από τα απτά, στα πιο δύσκολα και άυλα. Ένας αρχάριος μπορεί να κάνει π.χ. την Τρικονάσανα από το πρώτο μάθημα, αλλά και ο Γκουρούτζι κάνει την Τρικονάσανα έπειτα από δεκαετίες εξάσκησης. Και οι δύο κάνουν την ίδια άσανα, η ποιότητα όμως είναι τελείως διαφορετική. Για έναν αρχάριο, οι άσανα περιορίζονται στο μυοσκελετικό επίπεδο, ενώ η Τρικονάσανα του Γκουρούτζι είναι meditation in action, δηλαδή εν κινήσει διαλογισμός. Ο αρχάριος καθοδηγείται από τον δάσκαλο ενώ ο Iyengar από τον εσωτερικό δάσκαλο, τον Εαυτό.
Ως μαθητές της Iyengar γιόγκα πρέπει να εξασκούμαστε στις άσανα και να προχωράμε σταδιακά στην πρακτική μας. Πρέπει να ευθυγραμμίζουμε το σώμα μας. Είναι σημαντικό να αναφέρω ότι η λέξη sharira (η οποία ανακριβώς μεταφράζεται στα αγγλικά ως body, σώμα) στην πραγματικότητα περικλείει την αναπνοή, τον νου, τις αισθήσεις, τα συναισθήματα και τη διάνοια. Έτσι, αν και αρχίζουμε με την εξωτερική (τη σωματική δηλαδή) ευθυγράμμιση, θα πρέπει να προχωρήσουμε προς την ολοκληρωμένη έννοια του sharira.
Πρέπει να εξελιχθούμε βαθμιαία, ώστε η πρακτική μας να μην καθορίζεται μόνο από το ρολόι, αλλά να φτάσουμε στη σταθερότητα και την άνεση, και η άσκησή μας να βελτιώνεται προοδευτικά από τη θέληση, τον νου, την αναπνοή, τη νοημοσύνη και τελικά από τον αιώνιο Εαυτό.
Εφαρμογή των yama και niyama πάνω στην άσκηση
Και πώς πρέπει να εξασκούμαστε; Ο Iyengar στο βιβλίο του Light on Life αναφέρει:
"Πολλοί δάσκαλοι σας ζητούν να εκτελείτε τις άσανα με ευκολία και άνεση χωρίς καμία ένταση ή πραγματική προσπάθεια. Αυτό τελικά οδηγεί τον ασκούμενο να ζει μέσα στα όρια του νου του, με αναπόφευκτο φόβο, προσκόλληση και μικρότητα. Αυτοί οι δάσκαλοι και οι μαθητές τους νιώθουν ότι η λεπτομερής και έντονη εξάσκηση που περιγράφω είναι επίπονη. Ναι, είναι αλήθεια ότι μερικές φορές αισθανόμαστε πόνο κατά τη διάρκεια της εξάσκησης, καθώς καταβάλλουμε προσπάθεια να ξεπεράσουμε τους εαυτούς μας και τη θέλησή μας. Η γιόγκα γίνεται για τον εξαγνισμό του σώματος και την εξερεύνησή του, όπως επίσης και για την εκλέπτυνση του νου. Αυτό απαιτεί δύναμη θέλησης, τόσο για να παρακολουθείς όσο και για να αντέχεις τον σωματικό πόνο, χωρίς να τον ερεθίζεις. Θα πρέπει δηλαδή να υπάρχει διάκριση μεταξύ καλού και κακού πόνου. Αν δεν έχει μια ορισμένη ένταση, η αληθινή άσανα δεν θα βιωθεί και ο νους θα παραμείνει στους περιορισμούς του και δεν θα υπερβεί τα όριά του."
Ένα άλλο ασφαλές κριτήριο πάνω στην εξάσκηση είναι η εφαρμογή των γιάμα και νιγιάμα. Θα αναφέρω μια απλή εκδοχή-ερμηνεία, γιατί όπως είπα η κατανόηση εξαρτάται από το επίπεδο στο οποίο βρίσκεται καθένας.
Γιάμα
Τα γιάμα είναι τα εξής:
Αχίμσα. Μη βία. Πολλοί παρανοούν αυτή την αρχή και αποφεύγουν την έντονη προσπάθεια. Εφαρμόζεται βία μόνο όταν τραυματίσω τον εαυτό μου και όχι όταν κάνω μια έντονη προσπάθεια. Από την άλλη εφαρμόζω βία στον εαυτό μου όταν αποφεύγω την καλύτερη προσπάθεια που μπορώ και του αποστερώ έτσι την ευκαιρία να εξελιχτεί. Μπορεί η προσπάθειά μου επίσης να περιορίζεται σε ένα μέρος του σώματός μου, ενώ κάποιο άλλο μέλος του σώματος να μένει αδρανές. Θα πρέπει να παρατηρώ κάθε σημείο του σώματός μου και να κάνω τις ανάλογες ρυθμίσεις.
Σάτια. Ειλικρίνεια. Είμαι ειλικρινής με τον εαυτό μου, δεν τον κοροϊδεύω, δεν υποκρίνομαι, και έτσι οδηγούμαι στην αστέγια.
Αστέγια. Δεν κλέβω, δεν ξεγελώ τον εαυτό μου με διάφορες δικαιολογίες.
Μπραχματσάρια. Όταν εξασκούμαι με αυτόν τον τρόπο εξοικονομώ ενέργεια, τόσο σωματική όσο και νοητική γιατί είμαι παρών, εργάζομαι ενσυνείδητα, δεν αναπολώ ούτε ονειρεύομαι.
Απαριγκράχα. Υπάρχει όμως και ένας άλλος περισπασμός, να ασχολούμαι με το τι κάνουν οι άλλοι, πώς το κάνουν. Αυτό εγείρει συναισθήματα ζήλειας, όταν δεν μπορώ εγώ να το κάνω, και υπερηφάνειας όταν είμαι καλύτερος. Εδώ έρχεται η πέμπτη αρχή, η απαριγκράχα να βάλει τάξη.
Εξασκούμενος σύμφωνα με τις αρχές των γιάμα, οδηγούμαι στα:
Nιγιάμα
Σάουτσα. Δεν σημαίνει μόνο εξωτερικός καθαρισμός, πλύσιμο του σώματος, αλλά καθαρότητα εσωτερική, τόσο σωματική όσο και νοητική.
Σαντόσα. Ικανοποίηση, ευχαρίστηση με την παρούσα κατάσταση. Αποδέχομαι τα όρια στα οποία βρίσκομαι αυτή τη στιγμή και προσπαθώ να τα βελτιώσω.
Τάπας. Όταν βλέπω ότι αυτός ο τρόπος εξάσκησης έχει θετικά αποτελέσματα, δημιουργείται έντονη επιθυμία και ζήλος για βελτίωση. Αυτό είναι τάπας.
Σβαντιάγια. Μελέτη των ιερών γραφών για έμπνευση από εκείνους που έχουν περάσει αυτό το μονοπάτι αλλά και επίλυση δυσκολιών. Μελέτη του εαυτού μας με συνεχή εξάσκηση και παρατήρηση.
Ισβάρα πρανιντάνα. Αφιέρωση όλων των προσπαθειών και των καρπών στο Θείο, γιατί όλα είναι δικά Του και από αυτό προέρχονται.
Ελπίζω να σας έδωσα μια μικρή ιδέα για την Iyengar γιόγκα. Κάθε παρανόηση οφείλεται στη δική μου περιορισμένη αντίληψη και όχι στα λεγόμενα του B.K.S. Iyengar.
Ας δούμε τώρα το ντοκιμαντέρ για τη ζωή του...