ShaktiYogaStudio

BKS Iyengar classroom

Μία συστηματική μέθοδος διδασκαλίας με θεραπευτική προσέγγιση

Είναι η μέθοδος διδασκαλίας της γιόγκα που δημιούργησε ο B.K.S. Iyengar (1918-2014), ένας από τους σημαντικότερους δασκάλους της γιόγκα παγκοσμίως και ένας από τους 100 ανθρώπους στον κόσμο που άφησαν ανεξίτηλη τη σφραγίδα τους σύμφωνα με το περιοδικό «Time». Πρόκειται για μία πολύπλευρη, εξαιρετικά μεθοδική και συστηματική μέθοδο διδασκαλίας, η οποία, κυρίως λόγω της θεραπευτικής της προσέγγισης, είναι ιδιαίτερα δημοφιλής και χαίρει εκτίμησης από δασκάλους και ασκούμενους σε όλον τον κόσμο, ανεξάρτητα από το σύστημα γιόγκα στο οποίο ανήκουν. Η εκμάθηση της γιόγκα με τη μέθοδο Iyengar ξεκινά από τη σε βάθος μελέτη και εφαρμογή των άσανα (σωματικές στάσεις) και της πραναγιάμα (ασκήσεις αναπνοής). Κύριο χαρακτηριστικό της είναι η έμφαση στη σωστή ευθυγράμμιση και στάση του σώματος, εντείνοντας έτσι τις θεραπευτικές ιδιότητες της γιόγκα, και το ότι απευθύνεται σε ανθρώπους κάθε ηλικίας, σωματότυπου και φυσικής κατάστασης.

Η Iyengar Yoga διαφέρει από τα άλλα στιλ γιόγκα σε 3 βασικά σημεία:
την τεχνική, την αλληλουχία και τη χρονική διάρκεια.

TΕΧΝΙΚΗ

Η σωστή, από ανατομικής άποψης, ευθυγράμμιση επιτρέπει στο σώμα να αναπτυχθεί με αρμονικό τρόπο και να αποφεύγονται οι τραυματισμοί. Δεδομένου ότι κάθε σώμα είναι διαφορετικό, η χρήση βοηθημάτων, όταν και όπου απαιτείται, βοηθά το σώμα να πάρει τη σωστή στάση και να «δουλέψει» με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα.

OM_LOGO

υφίσταται τραυματισμούς κατά την εκτέλεση των άσανα. Δεδομένου ότι κάθε σώμα είναι διαφορετικό και κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικά δυνατά και αδύνατα σημεία, στην Iyengar Yoga σημαντική είναι η χρήση βοηθημάτων, όταν και όπου απαιτείται, ώστε το σώμα να πάρει τη σωστή στάση και να «δουλέψει» με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα.

AΛΛΗΛΟΥΧΙΑ

Η σειρά με την οποία εκτελούνται οι άσανα και η πραναγιάμα δημιουργεί μία δυναμική που εντείνει την αποτελεσματικότητα της πρακτικής, καθώς οι διαφορετικοί συνδυασμοί επιφέρουν διαφορετικά αποτελέσματα, όχι μόνο σε σωματικό, αλλά και σε διανοητικό και ψυχονοητικό επίπεδο.

OM_LOGO

οι διαφορετικοί συνδυασμοί των άσανα επιφέρουν διαφορετικά αποτελέσματα όχι μόνο σε σωματικό, αλλά και σε διανοητικό και ψυχονοητικό επίπεδο.

XΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ

Οι άσανα στην Iyengar γιόγκα δεν εκτελούνται μηχανικά. Αντίθετα, αφιερώνεται χρόνος για να μπει κάποιος σε μία άσανα και να σταθεροποιηθεί σε αυτήν, ώστε να μπορεί να παραμείνει περισσότερο χρονικό διάστημα και να αποκομίσει τα οφέλη της.

OM_LOGO

ώστε να μπορεί να παραμείνει περισσότερο χρονικό διάστημα και να αποκομίσει τα οφέλη της.

Υπό την επίβλεψη ενός πιστοποιημένου και έμπειρου δασκάλου Iyengar ο μαθητής διδάσκεται τη σωστή τεχνική μίας άσανα, πώς δηλαδή να μπει, αναλυτικές οδηγίες κατά την παραμονή του και πώς να βγει από τη στάση με ασφάλεια. Ο δάσκαλος εξηγεί με σαφήνεια τη μηχανική τής άσανα (λ.χ. ευθυγράμμιση, έκταση, κατεύθυνση, σταθερότητα, ακρίβεια), τις ανατομικές λεπτομέρειες και ιδιαιτερότητες που κάνουν τη διαφορά για την ασφαλή εκτέλεση της άσανα, καθώς και τη σωστή χρήση βοηθημάτων ως εργαλείων εκπαίδευσης για την αρτιότερη εκτέλεση των στάσεων, αν και εφόσον απαιτείται. Παράλληλα, ο μαθητής διδάσκεται τη σωστή χρήση της αναπνοής κατά τη διάρκεια της εξάσκησης και την κατάλληλη σωματική και νοητική προετοιμασία για πραναγιάμα, η οποία διδάσκεται με σαφείς οδηγίες.

Στην Iyengar ο δάσκαλος δεν δείχνει απλώς μία άσανα περιμένοντας από τον μαθητή να τη μιμηθεί. Αντίθετα, δίνει επακριβείς και ιδιαίτερα αναλυτικές οδηγίες, οι οποίες καλούν τον μαθητή να συγκεντρωθεί στο σώμα του. Οι οδηγίες δεν αποσκοπούν απλώς στην εξωτερική ευθυγράμμιση, αλλά στο να κρατήσουν την προσοχή του μαθητή εστιασμένη στο παρόν: στο τι κάνει, πώς το κάνει, γιατί το κάνει, τι αισθάνεται. Οι οδηγίες είναι φυσικά ανάλογες με το επίπεδο, ξεκινώντας από βασικές για τους αρχάριους και φτάνοντας σε πιο λεπτές και εξειδικευμένες οδηγίες στους πιο έμπειρους μαθητές. Έτσι ο μαθητής οδηγείται σταδιακά και μεθοδικά σε αυτό που λέγεται «διαλογισμός εν κινήσει», όπως σωστά έχει χαρακτηριστεί η Iyengar γιόγκα. Πέρα λοιπόν από την επίγνωση σε σωματικό επίπεδο, ο ασκούμενος ξεκινά ένα προσωπικό ταξίδι αυτογνωσίας, προχωρώντας σιγά-σιγά από το εξωτερικό προς το εσωτερικό, σε μία άλλη προσέγγιση του εσώτερου εαυτού.